Összefog több BKV-s szakszervezet, hogy együtt utasítsák vissza határozottan a cégvezetés adótrükk-kísérletét, az üzemanyag-megtakarítás bérbe való beépítését. A kockázatos, félig legális megoldásnak a híre a nemzetközi érdekvédelmi szervezeteket is megdöbbentette. Az egyik BKV-s szakszervezet nyilvános vitára hívná a dolgozók tömegei elé a cégvezetést.
Határozottan tiltakoznak a szakszervezetek a BKV menedzsmentje és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közös javaslata elleni, miszerint a járművezetők a fizetésük egy részét a jövőben üzemanyag-megtakarításból kapnák – közölte Nemes Gábor. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) a napokban a vezérigazgatónak írt levelében is jelezte, hogy tiltakozik az egyeztetés nélkül tervezett bevezetés ellen, mert a megoldást kockázatosnak, s nem is teljesen legálisnak tartja, amely visszafordíthatatlan, jóvátehetetlen kárt okoz a dolgozóknak. Ezt a konstrukciót több kisebb magán busztársaságnál alkalmazzák, s a BKV-nál dolgozó sofőrök jó ideje tartanak attól, hogy előbb, utóbb őket is ilyen helyzetbe kényszeríti a munkaadó. Igaz, a bérszerkezet átalakítása pillanatnyilag nem csökkentené a fizetéseket, ám az üzemanyag-megtakarítási része – amely 100 ezer forintig is emelhető – bizonytalan, bármikor kevesebb is lehet, sőt egyetlen tollvonással meg is lehet vonni. De nem ez a legnagyobb hibája ennek a konstrukciónak, hanem az, hogy a bérnek ez a része – amely után nem kell adóznia és járulékot fizetnie a munkaadónak – nem számít bele a nyugdíjalapba, a táppénzbe és a szabadságok idején elszámolható bérbe sem.
Az üggyel kapcsolatban Nemes Gábor leszögezi: mérhetetlenül megalázó, a dolgozókat semmibe vevő eljárásba kezdett a cégvezetés, mert egyeztetés nélkül, a szakszervezeteket tiltakozása ellenére alakítaná át a bérrendszert, s ez – is – ellenkezik minden hazai és nemzetközi munkajoggal. A hírről egyébként külföldi szakszervezetek is döbbenten értesültek, s jelezték: készen állnak egy nagy nemzetközi szolidaritási összefogásra.
Mint ismert, az EKSZ a járművezetők jegyértékesítési feltételeinek megteremtéséért is harcol, a napokban forgalomlassító demonstrációval szemléltették, már attól is megbénul a főváros közlekedése, ha egyetlen buszon három utas akar a sofőrnél jegyet vásárolni. A szakszervezet a levélben követelte, függessze fel a járművezetők jegyértékesítési kötelezettségét a BKK és a BKV vezetése addig, amíg a pluszmunka technikai feltételeit nem teremtik meg.
Nemes Gábornak egyre több cégen belüli érdekvédelmi szervezet jelezte: készek rá, hogy összefogva lépjenek fel a bérrendszer átalakítása ellen, a sofőrök helyzetének rendezése, s a cégvezetés arroganciája ellen. Az EKSZ és a csatlakozó szervezetek elvárja, nyilvános vitában álljanak ki a felelősök a dolgozók tömegei elé, s magyarázzák el az embereknek, ha tudják, hogy a cég gazdasági érdekei miatt hogyan fognak szándékosan ártani nekik.