A nyugdíjasokra sózzák a legdrágább biztosítást, ők fizetik a legtöbb teljesen felesleges tételt: egy kényelmes városnézéshez néha a hegyi mentésre, vadvízi evezésre, légi katasztrófára és extrém sportra szóló kiegészítőket is megvásároltatják velük. Egy tájékozatlanabb nyugdíjasnak az átlagos napi 200-300 forintos utasbiztosítás helyett az ötször drágábbat adják el. Lakásbiztosításban is ennél a korosztálynál vannak a legkorszerűtlenebb feltételeket tartalmazó, régi, megsárgult szerződések.
Döbbenetesen drága biztosításokat varrnak időnként az idős emberek nyakába csupán azért, mert ezt a korosztályt a tájékozatlansága miatt könnyű sok mindenre rábeszélni – derült ki egy több hónapja tartó konzultációs sorozaton, amelynek hallgatósága rendre idősebb emberekből verődik össze. A szakértők számára is meglepő, milyen lehetetlen extrém és felesleges szolgáltatást sóznak a nyugdíjasokra egyes rámenős ügynökök, vagy a magas jutalékra hajtó utazási irodák képviselői közül jó néhányan. Egy kényelmes buszos városnézésre készülő idős embernek időnként hegyi mentésre, vadvízi evezésre, légi katasztrófára vagy éppen extrém sportra szóló drága kiegészítő tételeket is felszámolnak – számol be tapasztalatairól Németh Péter. A huszonöt biztosítóval szerződött CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója rendszeres előadója a nyugdíjasok által szervezett fórumoknak, s az ott szerzett tapasztalatok alapján állítja, a 60-65 éven felüliek fizetik átlagosan a legdrágább, de nem feltétlenül a legmegfelelőbb biztosítást. Szerződéseik zöme sok felesleges tételt tartalmaz, ezért a tarifa is jóval magasabb az átlagosnál: a napi 200-300 forintos díjnak az ötszöröse, 1000 – 1500 forint is lehet. Ez olyan döbbenetes tapasztalat, amely a szakembereket is mellbe verte – összegezte Németh, aki szerint az idős embereket meg kell tanítani biztosítást kötni, különben „ingük, gatyájuk” is rámegy a gondoskodásra. A CLB erre vállalkozott a nyugdíjas fórumokon való konzultációkkal, ingyenes országos roadshow-val. Listát is készítettek arról, hogy mire kell figyelni a szerződés aláírása előtt, s figyelmeztetnek a legfontosabbra: ne fogadják el az első és egyetlen biztosítói ajánlatot, hanem kérjenek összehasonlító táblázatot, hogy legalább 5-6 cég szolgáltatási- és árajánlatából választhassanak – hívja fel a figyelmet a szakértő. És ha már végképp meddő az oktatási kísérlet, akkor a fórumok résztvevőinek az alkusz maga köti meg a személyre szabott legjobb, vagy legolcsóbb biztosítást, erre az elmúlt hónapokban száznál is többen kérték őt.
„Móresre kellene tanítani a túlbuzgó ügynököket”
Németh ugyanakkor úgy véli, a túlságosan magas díjakon értékesítő ügynökök és egyes utazási irodák túlbuzgó képviselőit is „móresre” kellene tanítani, hogy ne adjanak el teljesen felesleges tételeket, például egy utasbiztosításban valakinek csak azért, mert tájékozatlan nyugdíjas. Ez a korosztály eleve hátránnyal indul, mivel alig használja az internetet, a legtöbb nyugdíjas még mindig csak papír alapon képes biztosítást kötni, és többnyire készpénzben fizet. Ezek mind olyan okok, amelyek miatt csak a jóval drágább ajánlatok között válogathatnak, sok biztosító ugyanis éppen az internetes, vagyis környezetkímélő, gyors szerződésekre ad kedvezményt.
A CLB szakértője azonban azt is tapasztalta, hogy a nyugdíjasoknál van a legtöbb régi, akár évtizedek óta gondosan őrzött – bár időközben megsárgult – lakásbiztosítási kötvény is. Ezek nagy része elavult és korszerűtlen szolgáltatásokat is tartalmaz, ráadásul esetenként az aktuálisnál jóval drágábban. Németh tapasztalata szerint az idősebb embereket az átlagosnál is nehezebb rávenni a „ládafiában” őrzött kötvények megújítására, s arra, hogy belássák: ez esetben a korszerűbb, az aktuális értékeikhez igazított, a réginél lényegesen olcsóbb megoldás a jó.