Törvénytelen túlóra a BKV-nál?

buszÉletveszélyes és törvénytelen akcióba kezdett a BKV: 480 óra, vagyis 3 havi túlmunkára kötelezné a sofőröket, akiknek így 12 helyett 15 hónapot kellene dolgozniuk egy évben. Ráadásul mindezt az érintettek kérelmeként, szerződésmódosításban tüntetik fel. A járművezetők ilyen mértékű túlhajszolása nemcsak törvénytelen, de tragikus következménnyel is járhat – véli a cég egyik legnagyobb szakszervezete. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet az eljárás azonnali leállítását követeli, s ha ez nem történik meg, törvénysértésért feljelenti a BKV-t.  

A járművezetők anyagi kiszolgáltatottságával visszaélve a törvényes háromszáz helyett négyszáznyolcvan óra, vagyis nagyjából háromhavi túlórára kötelezné a járművezetőket a BKV. Ráadásul a módszer végtelenül aljas: olyan munkaszerződés-módosítást tesznek eléjük, amelyben az aláíró családi okokra hivatkozva kéri a munkáltatót, hogy 480 túlórát engedélyezzen számára. A gondos vezetőség még az elfogadható családi okokra is felkínál többféle változatot, a „kérelmezőnek” csak választania kell egyet. Az eljárás nemcsak törvénytelen – hiszen a Munka törvénykönyve legfeljebb 300 túlórát engedélyez –, hanem kockázatos is – hívja fel a figyelmet az esetre Nemes Gábor. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke szerint ugyanis a 480 túlóra azt jelenti, hogy 12 helyett 15 hónapot kell dolgozniuk a sofőröknek egy évben. Ez borzasztóan megterhelő. A legtöbb járművezető azonban még így is vállalná, mert ezzel is nő a keresete. Az elmúlt néhány évben ugyanis fokozatosan elvett tőlük a cég minden juttatást, megnyirbálták a kollektív szerződést, csökkentek a keresetek. Ezért ezeket az embereket a több pénz reményében könnyű rávenni arra, hogy dolgozzák halálra magukat. Ennyi túlórának ugyanis az lenne az eredménye, hogy fáradt, ideges, agyonhajszolt buszsofőrök szállítanák az utasokat, kockáztatva mindannyiuk biztonságát, testi épségét, sőt, akár az életét is. Az emberek ennek ellenére úgy érzik, kötelező aláírniuk az eléjük tett kérelmeket, különben kirúghatják őket. Igaz, azt nem tudják, hogy ha a törvénytelenség egy hatósági ellenőrzéskor kiderül, akkor nemcsak a céget, hanem magát a túlórázásra kényszerített dolgozót is keményen megbüntetik.

A „kérelmeket” a dél-pesti telephelyen tegnap már kiosztották – de előbb, utóbb a csaknem 2 ezer sofőr mindegyike kézhez kaphatja –, és a szakszervezet határozott felszólítására sem vonták vissza. Az EKSZ kijelentésére, miszerint ennyi túlórát akkor is törvénysértő lenne engedni, ha valóban a dolgozók kérnék az volt az illetékesek válasza, hogy a cég jogászai szerint az eljárás egy picit sem aggályos. A szakszervezet az aláírások azonnali leállítását követeli, ellenkező esetben törvénysértésért feljelenti a BKV-t.

Nemes számításai szerint ennyi túlóraigény azt jelzi, hogy akár 300 járművezető is hiányzik a budapesti közösségi közlekedés zavartalan lebonyolításához. Vagyis, nagyjából annyi, amennyit elbocsátott, vagy hónapokkal ezelőtt átirányított a BKV a Volánbuszhoz az agglomerációs járatok átadása miatt. Az EKSZ elnöke azonban elsősorban a megrendelő, a Budapesti Közlekedési Központ vezetőjét, Vitézy Dávidot hibáztatja a lehetetlen helyzet kialakulásáért. A BKK-nál a szolgáltatás mértékét ugyanis rendszeresen, sőt szándékosan alultervezik, ráadásul a megrendelést soha nem adják át időben a BKV-nak, ezért így nem lehet kellően, létszámban is gondosan felkészülni az egész éves teljesítésre.

Az EKSZ követeli, hogy a már aláírt munkaszerződés-módosításokat azonnal semmisítse meg a cégvezetés, és a korábbi szerződés szerinti jogi állapotot állítsa vissza. A túlórára kiéhezett dolgozók helyzetét normális bérekkel, megfelelő juttatásokkal kell rendezni, s nem a végtelenségig hajszolni őket – szögezi le Nemes. Az elnök kijelentette, amennyiben az aláírásgyűjtést nem vonja vissza a cég azonnal, kollektív vitát is kezdeményeznek az ügyben.

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+