A szakszervezet döntött: feljelenti a BKV-t

Mára kiderült: biztos, hogy feljelenti a céget a BKV legnagyobb szakszervezete a sofőrökre kényszerített törvénytelen és életveszélyes mennyiségű túlóra miatt. Egy év alatt 15 hónapnak megfelelő munkát végeztetnének el velük. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet cáfolja a menedzsment állítását, miszerint a 480 óra túlmunkát – amely 180-nal több a törvényesnél – maguk a már így is agyonhajszolt járművezetők kérték volna. A szakszervezet követeli, a BV a rengeteg túlórára szánt pénzből inkább pótolja az elmaradt bérfejlesztést.

Törvénytelen túlóra miatt már nemcsak fontolgatja, hanem egészen biztosan feljelenti a BKV-t az Egységes Közlekedési Szakszervez­et (EKSZ). A cég ugyanis – mint arról korábban beszámoltunk – a járművezetők anyagi kiszolgáltatottságával visszaélve a törvényes háromszáz helyett négyszáznyolcvan óra, vagyis nagyjából háromhavi túlórára kötelezné a járművezetőket. Ráadásul a módszer végtelenül aljas: olyan munkaszerződés-módosítást tesznek eléjük, amelyben az aláíró családi okokra hivatkozva kéri a munkáltatót, hogy 480 túlórát engedélyezzen számára. A gondos vezetőség még az elfogadható családi okokra is felkínál többféle változatot, a „kérelmezőnek” csak választania kell egyet. Az eljárás nemcsak törvénytelen – hiszen a Munka törvénykönyve legfeljebb 300 túlórát engedélyez –, hanem kockázatos is – hívja fel a figyelmet az esetre Nemes Gábor. Az EKSZ elnöke szerint ugyanis a 480 túlóra azt jelenti, hogy 12 helyett 15 hónapot kell dolgozniuk a sofőröknek egy évben. Ez borzasztóan megterhelő. A legtöbb járművezető azonban még így is vállalná, mert ezzel is nő a keresete. Az elmúlt néhány évben ugyanis fokozatosan elvett tőlük a cég minden juttatást, megnyirbálták a kollektív szerződést, csökkentek a keresetek. Ezért ezeket az embereket a több pénz reményében könnyű rávenni arra, hogy dolgozzák halálra magukat. Ennyi túlórának ugyanis az lenne az eredménye, hogy fáradt, ideges, agyonhajszolt buszsofőrök szállítanák az utasokat, kockáztatva mindannyiuk biztonságát, testi épségét, sőt, akár az életét is. A járművezetők ennek ellenére úgy érzik, kötelező aláírniuk az eléjük tett kérelmeket, különben kirúghatják őket. Igaz, azt nem tudják, hogy ha a törvénytelenség egy hatósági ellenőrzéskor kiderül, akkor nemcsak a céget, hanem magát a túlórázásra kényszerített dolgozót is keményen megbüntetik.  Nemes számításai szerint ennyi túlóraigény azt jelzi, hogy akár 300 járművezető is hiányzik a budapesti közösségi közlekedés zavartalan lebonyolításához. Vagyis, nagyjából annyi, amennyit elbocsátott, vagy hónapokkal ezelőtt átirányított a BKV a Volánbuszhoz az agglomerációs járatok átadása miatt. Az EKSZ elnöke azonban elsősorban a megrendelő, a Budapesti Közlekedési Központ vezetőjét, Vitézy Dávidot hibáztatja a lehetetlen helyzet kialakulásáért. A BKK-nál a szolgáltatás mértékét ugyanis rendszeresen, sőt szándékosan alultervezik, hogy később a cég számlájára lehessen írni: nem tudta teljesíteni az elvárást. A menetrendet sem adják át időben soha, ez is akadályozza a felkészülést. Mindez újabb ok lehet a fővárosi tömegközlekedés felaprózásának a folytatására, újabb külső vállalkozók bevonására, s még több BKV-s dolgozók „kiszervezésére”. Ez a cég legnyereségesebb ágazatának, a buszos szolgáltatásnak a végét is jelenthetné.

A túlóra „kérelmeket” a dél-pesti telephelyen a múlt hét végén már kiosztották – de előbb, utóbb a csaknem 2 ezer sofőr mindegyike kézhez kaphatja –, és a szakszervezet határozott felszólítására sem vonták vissza. Az EKSZ kijelentésére, miszerint ennyi túlórát akkor is törvénysértő lenne engedni, ha valóban a dolgozók kérnék az volt az illetékesek válasza, hogy a cég jogászai szerint az eljárás egy picit sem aggályos. A cégvezetés a szakszervezet felszólítása ellenére sem állította le az akciót, s mivel az EKSZ ügyvédei bizonyítottnak tartják a törvénysértést, a szakszervezet megteszi a feljelentést a BKV ellen.

Az EKSZ követeli, hogy a már aláírt munkaszerződés-módosításokat azonnal semmisítsék meg, és a korábbi szerződés szerinti jogi állapotot állítsák vissza. Nemeséket egyébként meglepte, hogy ennyi pénz van túlórára, ezért követelik, adják oda azt bérben az embereknek, hiszen a BKK miatt az elmúlt években úgyis jelentősen csökkentek a juttatások és a fizetések is.

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+