Az utasok és a dolgozók veszélyeztetése, a 3-as metró X. kerületi Kőér utcai járműtelepén uralkodó állapotok miatt büntetőfeljelentést fontolgat ismeretlen tettes ellen a BKV egyik szakszervezete. Az ok: a munka törvénykönyvének megsértése, vezetői pozícióval való visszaélés mellett hűtlen kezelés gyanúja, tudatos létszám- és alkatrészhiány, megfélemlítés, megfelelő képesítés nélküli munkavállalók veszélyes, felelősségteljes munkára kényszerítése is.
Ismeretlen tettes ellen feljelentést fontolgat a BKV egyik szakszervezete, amennyiben nem sikerül munkaügyi konzultáción rendezni, és záros határidőn belül megszüntetni a 3-as metró Észak-déli járműtelepén tapasztalt szabálytalanságokat és törvénytelenségeket – közölte Jáger István, az Egységes Közlekedési Szakszervezet alelnöke. Az EKSZ érdekvédői hosszú listát készítettek a kocsiszínben tapasztalt visszaélésekről, amelyek közül több tétel gyanúja is kimerítheti a Btk. egyes paragrafusában foglaltakat, amelyekért a felelősök akár szabadságvesztéssel is fizethetnek – állítja a szakszervezet. Az EKSZ közleménye szerint a Kőér utcában rendszeresek a szerelvények úgynevezett vontatásával és javításával kapcsolatos súlyos szabálytalanságok, amelyekre – a szakszervezet tudomása szerint – a telep vezetője és több csoportvezető is a hatalmával visszaélve, fenyegetéssel kényszerít olyan dolgozókat, akiknek sem képzettségük, sem tapasztalatuk nincs bizonyos veszélyes és szigorúan szabályozott, komoly előképzettséget igénylő feladatok elvégzésére. Nemcsak a munkát végzők vannak időnként komoly veszélyben – bizonyos munkafázisokat az előírás szerint nagyfeszültség alatt kell végezniük úgy, hogy erre nincs képesítésük –, hanem az utasok is, hiszen a szakszerűtlen beavatkozásoknak üzem közben beláthatatlan következménye lehet – állítja Jáger. Ilyen életveszélyes helyzet például az ellentétes oldali ajtónyitás, amelyre többször volt példa. Ez, a közvéleménnyel ellentétben nem a járművezető hibája, hanem üzemzavar, mert a szerelvények egy részét a felsorolt szakszerűtlen beavatkozások és alkatrészhiány miatt rendszeresen úgynevezett AVR berendezés – ez hivatott megakadályozni ezt a súlyos hibát – nélkül küldik forgalomba. A szakszervezet tűrhetetlennek tartja egyebek között azt is, hogy a szolgálatvezetői iroda teljes felújítása mellett nem jutott pénz és figyelem a kocsiszín világításának a megjavítására, s így a szerelők sötétben hajtanak végre olyan fontos folyamatot is, mint például a szerelvények össze- és szétcsatolása.
Kiderült az is, hogy a Kőér utcában a metró kocsik tolatásával kapcsolatos munkákat – is – a szigorú hatósági előírások ellenére gyakran az üzemvezető szóbeli utasítása alapján kell elvégezni. Nem tudni, hogy ezek az utasítások mit tartalmaznak, hiszen egyiknek sincs írásos nyoma. Ráadásul az említett vezetők egy része nem vizsgázott a forgalmi utasításokból, így törvénytelenül intézkednek. Egy hatósági utasítást nem lehet szóban felülírni – szögezi le az elnök. Jáger szerint elsősorban a sokszor jelezett létszámhiány miatt rendszeresek a „keresztbedolgozások”, ami azt jelenti, hogy gyakran a járműjavítókkal – lakatosokkal, villanyszerelőkkel – végeztetik a szerelvények tolatását, amit egyébként szigorúan csak a forgalmi területre beosztott és speciálisan arra kiképzett emberek, például a metróvezetők csinálhatnának.
A telepen dolgozók közül többen jelezték a szakszervezetnek, hogy rendszeresen utasítják őket a vezetőik olyan feladatok végrehajtására, amelyhez nem biztosított a tárgyi feltétel, illetve, ott sem lehetnének, testi épségüket és életüket is veszélyezteti. Ráadásul, ők lesznek a felelősei egy esetleges tragédiának is. A helyzet súlyosságát jellemzi, hogy azt a munkavállalót, aki – a szabályzatnak megfelelően – jelzi a vezetőjének, hogy ő, vagy valamelyik kollégája nem a beosztásának és képzettségének megfelelő munkát végez, azzal hallgattatják el, hogy „ha nem tetszik, nem kell itt dolgozni”. Jáger a Btk. egyik paragrafusát idézve – „aki mást erőszakkal vagy fenyegetéssel arra kényszerít, hogy valamit tegyen, ne tegyen vagy eltűrjön, és ezzel jelentős érdeksérelmet okoz, ha más bűncselekmény nem valósul meg, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő” – kijelentette, amennyiben a helyzetet nem sikerül záros határidőn belül az előírásoknak megfelelően rendezni, a szakszervezet megteszi a szükséges jogi lépéseket. Ez egyébként önmagában a létszámhiány miatt is indokolt lenne, mert egy ilyen kiemelten fontos üzemben, mint a metró, ahol utasok tízezreinek a biztonságáért felelnek, a szükséges 18 ember helyett legjobb esetben is 14, de gyakran ennek is csak a fele dolgozik – sorolja a véget nem érő érveket a kocsiszínben uralkodó áldatlan és veszélyes állapotok mellett az érdekvédő. Az EKSZ alelnöke kijelentette: a szakszervezet egyéb bizonyítékokra alapozva megvizsgálja a hűtlen kezelés tényét is. Az alelnök erre az alkatrésztárolásra elherdált pénzt említi: miközben az újak tárolására való raktár üresen tátong, berendelt túlórázókkal faházakat építtettek az orosz műszaki berendezések számára.
A szakszervezet megvárja a napokban esedékes vezérigazgatói egyeztetést, de ha ez nem hoz eredményt, akkor ismeretlen tettes ellen megteszik a feljelentést.