Már csak a kormányon múlik, elkezdődhet-e akár azonnal a MÁV-nál uralkodó drámai létszámhiány módszeres, megalapozott felszámolása, ugyanis az erre kért – és ígért – 30 milliárd forintot még nem biztosította a cég számára a Nemzetgazdasági Minisztérium – tudatta közleményben a Vasutasok Szakszervezete. Stratégia már van, pénz még nincs. A vasút üzemeltetéséhez a közeljövőben csaknem 4 ezer ember fog hiányozni.
Akár holnap elkezdődhetne a MÁV-nál uralkodó drasztikus létszámhiány felszámolása, ha legalább az a minimális 30 milliárd forint már a cég rendelkezésére állna, amelyet e célra kért – és amelynek biztosítására ígéretet is kapott – a Nemzetgazdasági Minisztériumtól. A Vasutasok Szakszervezete a napokban megelégedve tapasztalta, a cégvezetés kidolgozta azt a stratégiát, amely komoly alapja lehet a vasutas szakma újbóli felvirágoztatásának, a szakma becsületének a visszaállításának – nyilatkozta Meleg János. A Vasutasok Szakszervezetének elnöke emlékeztet: a VSZ másfél éve visszatérően és egyre határozottabban követeli a cégvezetéstől a kockázatos mértékű elvándorlás okainak a megszüntetését, életpályamodell kidolgozását és olyan munkafeltételeket, amelyekkel 1-2 hónapnál hosszabb időre, akár évtizedekre meg lehet tartani az új jelentkezőket. A szakszervezet korábban részletes javaslatot is tett a döntéshozók asztalára. Meleg szerint a cégvezetés szinte az utolsó pillanatban kapott észbe, s elkészítette a többnyire a VSZ szakmai javaslatára épülő modellt, amelynek két fő csapásiránya van: a bérfejlesztés és a teljes munkaköri struktúra reformja.
A szakszervezet szerint azzal is szembesült végre a cégvezetés, hogy hamarosan nem lesz szakember, aki a közeljövőben nyugdíjba vonulók helyére álljon, ezért – szintén a szakszervezetek szorgalmazására – változtatni készül a hírhedten szigorú és egyes munkakörök ellátásához felesleges információhalmazt tartalmazó oktatási és vizsgáztatási rendszerén. Ennek felülvizsgálata már meg is kezdődött – mondta Meleg.
Azzal is elégedett a szakszervezet, hogy a MÁV korábbi, több évtizedes sikeres gyakorlatához visszatérve tervbe vette, hogy folyamatos toborozza a majdani vasutasokat a szakközép- és szakiskolákban. A szakemberek, a tervek szerint évente kétszer keresik fel a különféle oktatási intézményeket. A VSZ javaslatára a MÁV döntéshozói komolyan vették azt is, hogy ne csak felvegyék, hanem meg is tartsák a cégnél az újakat, ezért új ösztöndíjrendszert vezetnek be, amelynek részleteit már kidolgozták. Ez alapján a fiatalok utolsó tanulmányi évükben ösztöndíjban részesülnének, alkalmazásuk kezdete után két évvel pedig garantált bérfejlesztést kapnának.
Komolyan vették a cégnél az alkalmasságra vonatkozó reformot is – ezt is legalább másfél éve szorgalmazza a VSZ –, s egyfajta gyakorlati képzést építettek be az oktatási programba. Meleg János úgy értesült, hogy tervbe vették a MÁV-nál szokásos vizsgáztatás anyagának a korszerűsítését és az oktatók továbbképzését is és szinte minden, ezzel kapcsolatos szakszervezeti követelést is. A baj csak az, hogy hiába a szép terv a vasutas szakma megbecsülésének a visszaállítására, ha nincs a megvalósításra tulajdonos engedély és pénz – hívja fel a figyelmet az elnök. Már az is nagy előrelépés, hogy a cégvezetés belátta – még, ha az utolsó pillanatokban is -, hogy a szakmát már csak egy komoly foglalkoztatási reform mentheti meg. Most a tulajdonosnál a labda: engedi-e a megvalósítást, odaadja-e a szakma megmentésére legalább azt a 30 milliárd forintot, amellyel el lehet kezdeni a megújulást. A VSZ elvárja a döntéshozóktól, hogy állítsák meg a lejtőn egyre gyorsabban robogó vasutat és fordítsák vissza a folyamatot.