A vasutas szakszervezetek középtávú, 2-3 éves bérmegállapodásra törekednek a MÁV-csoporttal – jelentette be három érdekvédelmi vezető közös sajtótájékoztatón. Úgy vélik, az általuk javasolt fizetésemelés lehet az első lépés a munkaerő elvándorlásának megállításában.
Minden munkavállalónak biztosítson a vasúttársaság a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórum (VKSZ) keretein belül megszülető országos szintű garantált szakmunkás bérminimum-emelés mértékével megegyező fizetésemelést – jelentették be vasutas szakszervezeti vezetők közös sajtótájékoztatón. A VDSzSz Szolidaritás elnöke, Halasi Zoltán hozzátette, a vasúti munkahelyek megőrzése érdekében 2018-ig további 30 százalékos béremelésre van még szükség. Halasi Zoltán ezt azzal indokolta, hogy a kormány által bejelentett szakmunkás bérminimumra vonatkozó béremelési javaslat a VKF-en előterjesztett formában a vasútnál foglalkoztatott 38 ezer munkavállalóból 18 ezret érintene. Amennyiben a vasúttársaságnál csak a bérminimum emelkedne, akkor a fizetések összecsúsznának. Ennek pedig súlyos következményei lehetnek: a cég szinte összes alkalmazottja garantált bérminimumon lenne foglalkoztatva, így magasan képzett szakemberek hagyhatják el a vállalatot – vélte a szakszervezeti vezető. Az elnök szerint a bérek összetorlódásának az elkerüléséhez a társaságnak egy olyan bér- és besorolási rendszert kell kialakítania, amelyet nem borít fel a minimálbér, illetve a szakmunkás bérminimum emelése minden évben. Halasi kifejtette: a 3 szakszervezet, amely lefedi a MÁV-csoport munkavállalóinak 90 százalékát, együtt kíván fellépni a bértárgyaláson, és egységesen akarnak tárgyalni.
Meleg János, a VSz elnöke közölte: a szakszervezetek által javasolt fizetésemelés lehet az első lépés a munkaerő elvándorlásának megállításában, amiben a szakszervezet mellett a társaságnak is komoly felelőssége van.
A szakszervezeti vezető hangsúlyozta: a szakszervezet érdeke, hogy a vasút jól működjön, az utasok és a vasutasok is elégedettek legyenek. Utóbbihoz azonban szükség van a fizetésemelésre – mondta.
November 30-tól kezdődnek a vasúttársaságnál a szakszervezetekkel folytatott bértárgyalások, amelyeken foglalkoztatáspolitikai intézkedésekről is egyeztetnek majd – közölte a MÁV Zrt. az MTI-vel a vasutas szakszervezetek sajtótájékoztatóján bejelentett béremelési igényre reagálva. A MÁV vezetősége egy hosszabb távra szóló bérfelzárkóztatási program bevezetését kezdeményezte, amely kiszámítható életpályamodellt biztosítana a vasutasok számára. A javaslat egyeztetése az érintett minisztériumokkal folyamatban van – tették hozzá. A közlemény szerint a MÁV-csoport valamennyi leányvállalata bérfelzárkóztatási programot állított össze, ezek alappillérei minden vállalatnál azonos elvekre épülnek, az intézkedéscsomag tartalmában illeszkedik az egyes társaságok munkaerő-összetételéhez, a stratégiai munkakörök bérelmaradásának kompenzálásához. A vasúttársaság vezetősége – az érdekképviseletek konstruktív javaslatait is megvizsgálva – intézkedések sorozatát hozta annak érdekében, hogy különösen a vasútszakmai munkakörökben a megfelelő mennyiségű és minőségű, szakképzett munkaerő állományát megtartsa – hangsúlyozta a MÁV.