Metrópótlás: a szakszervezet egyenlő bánásmódot követel

Az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordulhat a metrópótlás miatt a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet, mert szerintük a cégvezetés erre a szolgáltatásra biztosít a sofőröknek minden feltételt, miközben a többi járatokon dolgozók munkakörülményei egyre rosszabbak. Az EKSZ felháborítónak tartja azt is, hogy a súlyos munkaerőhiánnyal küzdő társaság menedzsmentje nem fogadja be a kollektív szerződésbe a munkakörülmények javítását célzó szakszervezeti javaslatokat, de még a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott saját humánstratégiai tervét sem tartja be. Béremelésről továbbra sincs érdemi egyeztetés, s ez beláthatatlan következményekkel járhat a súlyos létszámhiánnyal küzdő társaságnál.

Budapest, 2017. november 6.
A 3-as metró vonalának felújítása miatt közlekedõ metrópótló busz fordul meg a Lehel térnél 2017. november 6-án. Az Újpest-központ és a Lehel tér közötti szakasz felújítása várhatóan egy évig tart.
MTI Fotó: Máthé Zoltán

Határozottan cáfolja a szakszervezet a BKV vezetésének többször hangoztatott állítását, miszerint a béremelésről érdemi tárgyalást folytat a munkavállalói oldallal – jelentette be Nemes Gábor. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke állítja, az egyeztetésnek titulált megbeszélésekkel a cégvezetés csak húzza az időt, a találkozókon ugyanis semmi konkrétum nem hangzik el. Legalábbis a béremelésekről biztosan nem. Nemes szerint a vezérigazgató és csapata fel sem méri ennek a felelőtlen magatartásnak a következményeit, vagyis, nem számol azzal, hogy az időben, még ebben az évben bejelentett béremelés nélkül nemhogy új járművezetők felvételére nem számíthat, de még a régiekből is sokakat el fog veszíteni. Egyre többen látják ugyanis, hogy a munkáltató folyamatosan becsapja őket, például az újaknak ígért 400 ezer forintos átlagfizetéssel és a kollektív szerződésben foglaltak totális semmibe vételével.

Már így is rezeg a léc a cégnél – jegyzi meg az elnök –, a járművezetők ugyanis háborognak, mert miközben a nagy figyelemmel kísért metrópótlást megoldja valahogy a BKV – nagyon helyesen –, a többi járaton dolgozók munkafeltételei egyre rosszabbak. A pótló járatokra az átlagosnál jóval több sofőrt és buszt vezényeltek, s biztosítják is a megfelelő pihenőidőt, akár a menetrendi csúszást is bekalkulálva. A pótláson kívüli területre kevesebb buszvezető maradt, őket viszont a végtelenségig kell hajszolni, hogy hellyel, közzel tarthassák a menetrendet. Ezeken a vonalakon minimálisra csökkentették a sofőrök pihenőidejét, s a törvényesség határát súrolóan sok a túlóra. Ez utóbbit úgy próbálja ellensúlyozni a cégvezetés, hogy egynapos szabadságokra kényszeríti az érintett munkavállalókat. Ez a módszer nemcsak diszkriminatív, de nem szolgálja a dolgozók megfelelő pihenését sőt, ellenkezik a munka törvénykönyvével, amely előírja a huzamosabb, többnapos rekreációs lehetőség biztosítását.

Az elnök kijelentette: szakszervezetük elvárja, hogy az utasok százezreinek a biztonságáért felelő sofőröknek kivétel nélkül minden viszonylaton garantálja a cég a törvényes pihenőidőt, ami a munkaidő legalább 15 százaléka. Az EKSZ azt is követeli, hogy ne csak a kiemelt figyelmet kapott metrópótláson dolgozók, hanem a többi járművezető is kapjon meg minden törvényes feltételt ahhoz, hogy egészséges körülmények között dolgozhasson, s ne a rengeteg túlórától fáradt sofőrök üljenek a volánok mögött. Amennyiben ezeket a feltételeket nem garantálja minden dolgozójának a cégvezetés, a szakszervezet az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordul. Az elnök azt is felháborítónak, s a BKV-s dolgozók becsapásának tartja, hogy a társaság vezetése a saját humánstratégiai tervében foglaltakat sem tartja be, holott azt a Fővárosi Közgyűlés elfogadta, s irányadónak tartja. 

Az EKSZ világosan látja, hogy a munkaerőhiány miatt nagy bajban van a BKV, hiszen az elmúlt években történt létszámleépítések és a járatok kiszervezése miatt nem maradt annyi tartalék a cégben, hogy zavartalanul működhessen. Ha ez így megy tovább, s a cégvezetés továbbra is lesöpri a munkakörülmények javítására vonatkozó szakszervezeti javaslatokat, akkor komoly fennakadások lesznek a szolgáltatásban. Lassan már sztrájkolni sem kell, a BKV vezetése maga idézi elő a munkabeszüntetések idején szokásos kieséseket – jegyzi meg az elnök. Az EKSZ elvárja, hogy a cégvezetés ne csak az önfényező kommunikációjában, hanem tényszerűen is becsülje meg a dolgozóit, tárgyaljon érdemben a munkavállalókat képviselőkkel, s vegye komolyan a decemberre ígért bérmegállapodást. Nemes figyelmeztet: amennyiben nem lesznek kedvező változások, a cégvezetés kirúgja maga alól a már amúgy is billegő utolsó támaszt is.

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+