Három ember helyett dolgoznak, a végsőkig kimerültek a BKV-s járművezetők – állítja egy szakszervezet. A súlyos betegek sem mernek otthon maradni, mert általános tapasztalat szerint mire meggyógyulnak, elveszik a beosztásukat. A méltánytalanságok miatt a járművezetők egy közösségi portálon összefogást hirdettek, a szakszervezet pedig forgalombénítónak is beillő különleges akcióra készül, hogy minden eddiginél határozottabban felhívja a figyelmet a tarthatatlan és jogszerűtlen helyzetre.
Csak a szerencsének köszönhető, hogy nem volt eddig tömegbaleset a fővárosi közösségi közlekedésben – állítja Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke, aki szerint egyre túlterheltebb, fáradtabb és feszültebb járművezetőkkel szállíttatja az utasokat BKV. A szakszervezeti vezető az elmúlt hónapokban többször is kifogásolta, hogy a tulajdonosi jogokat gyakorló Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egyeztetés nélkül a sofőrökre hárította saját kötelezettségeiből a jegyárusítást- és ellenőrzést úgy, hogy a végrehajtást az ígéretek ellenére a mai napig sem szabályozták egyértelműen. A járművezetőknek korábban elsősorban a biztonságos utasszállítás és a menetrend betartása volt a feladatuk, néhány hónapja azonban a jegybevétel növelése legalább olyan elvárás velük szemben, mint a balesetmentes közlekedés. Arra azonban, hogy mindebből mi a legfontosabb, az ígéretek ellenére sem kaptak még egyértelmű utasítást, vagy hivatalos állásfoglalást. Jelenleg három ember helyett dolgozik minden egyes járművezető, minimális plusz pénz ellenében. A kezelhetetlen helyzetben azonban nem is elsősorban az anyagi elismerés, hanem a megnövekedett feladatok egyértelmű szabályozása és a feltételek biztosítása lenne a megoldás – szögezi le Nemes. Ráadásul a járművezetők a korábbinál többet dolgoznak, hogy változatlan szinten tartsák a fizetésüket, az új munka törvénykönyve (Mt.) ugyanis lehetővé teszi a munkaadóknak, hogy ne fizessék ki a munkaközi szünetet, s ezt a kieső pénzt valahol be kell hozniuk.
Ígéretekkel tele a padlás
Az EKSZ írásban és szóban is többször kérte a BKV vezetését, hogy kezdeményezze a közszolgáltatói szerződés módosítását, a jelenlegi helyzethez való igazítását, s érje el a BKK-nál azt is, hogy ne büntessék a járművezetőket olyan hiányosságokért, amelyekről nem ők tehetnek. A közlekedési központ inkognitóban utazó ellenőrei ugyanis a BKV-n keresztül elmarasztalják, sőt megbüntetik azt a járművezetőt, aki az utasok le- és felszállása, valamint jegyeladás és esetleg még számlaadás közben – ez mind íratlan kötelezettség lett az elmúlt alig fél év alatt – nem fordít elég figyelmet a bérletek érvényességének az ellenőrzésére és a jegylyukasztásra. A szakszervezet többször követelte a BKV vezetésétől, hogy függessze fel ezt a retorziósorozatot legalább addig, amíg a végrehajtásra nem készít pontos belső szabályzatot, és nem teremti meg a szükséges feltételeket, például egy biztonságos, profi pénztárgépet, hogy a jegybevételt ne a zsebekben kelljen tárolni. Ígéretek vannak, ám eddig ezekből semmi nem teljesült – szögezi le Nemes.
Az egyébként is kaotikus helyzeten csak ront a január elsejétől hatályos munka törvénykönyve, amely egyértelműen a munkaadónak kedvez, s a dolgozókat a munkaadó kényére, kedvére kiszolgáltatja. Ezzel is magyarázható, hogy a BKV-s járművezetők nemcsak egyre fáradtabban, hanem végtelenül feszült idegállapotban dolgoznak. A buszvezetők már betegállományba sem mernek elmenni, mert mióta az Mt. szabad kezet ad a munkaadónak, a BKV-nál az a gyakorlat, hogy a huzamosabb ideg távollevőktől elveszik a megszokott beosztásukat, s amikor visszatérnek, akkor bizonytalan időre, más viszonylatra, más útvonalra vezénylik őket. Sokan ezért inkább betegen dolgoznak, ameddig csak lehet. Ez életveszélyes – szögezi le az elnök.
Általános félelem
A félelem egyébként is általános a BKV-buszsofőrök körében, hiszen a BKK egyre több járatot adna át magánüzemeltetésre – holott ez bizonyítottan drágább, mint megtartani a szolgáltatást –, ezért minden járművezető bizonytalanságban él, nem tudja, mikor kerül sorra az a viszonylat, ahol ő dolgozik. Annak ellenére, hogy a vállalkozók többsége együttműködő, s átveszi a BKV-s sofőröket, általában nem azokkal a feltételekkel és bérekkel foglalkoztatják őket, amiket a BKV biztosít. Van olyan cég például, amelyik a bér egy jelentős részét üzemanyag megtakarításban adja oda az alkalmazottainak – mondja a szakszervezeti vezető. Nemes szerint az elkeserítő helyzetet igen jól jellemzi, hogy BKV-s buszsofőrök egy közösségi portálon a napokban létrehoztak egy oldalt, ahová mindenki megírhatja a vele történt „durva” eseteket, leginkább a BKK szerintük jogszabályellenes utasításait, a szabálytalan ellenőrzéseket és az aránytalanul sok büntetést.
Az EKSZ arra készül, hogy bemutassa: ha egyszerre több utas a járművezetőnél vesz jegyet, nagyobb címlettel fizet, s közben még számlát is kér a vásárlásról, akkor egyes viszonylatokon annyira feltorlódhatnak a járművek, hogy hosszabb időre lebénul a közlekedés. A figyelemfelkeltő akció célja, hogy kikényszerítsék a cégvezetésből a munka pontos szabályozását.