Elfáradtak a BKV-s buszsofőrök

Három súlyos baleset történt egy napon a BKV buszjáratain azért, mert túlhajszoltak a buszvezetők – állítja a tegnapi sajnálatos balesetsorozat kapcsán az Egységes Közlekedési Szakszervezet. Az EKSZ hónapok óta pontos munkaköri leírást követel a háromféle új feladattal leterhelt sofőrök számára, ám a Budapesti Közlekedési Központ egyik illetékese kijelentette: erre nincs kapacitás.  A szakszervezet felgyorsítja a korábban jelzett figyelemfelkeltő forgalomlassító akciójának kidolgozását.

Hónapok óta kongatja a vészharangot a BKV egyik szakszervezete: fáradtak, túlterheltek, idegesek a fővárosi buszsofőrök, mert három ember helyett kell dolgozniuk, a korábbinál lényegesen többet. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke, Nemes Gábor többször is figyelmeztetett, ebből előbb, utóbb baj lesz. Azt mégsem gondolta azonban, hogy ilyen gyorsan, és főleg, hogy egyetlen nap alatt három is: összeütközött egy 7-es egy mozgássérülteket szállító másik busszal, agyvérzést kapott egy fiatal járművezető műszak közben, s elaludt a volánnál egy kimerült sofőr, s a busszal oszlopnak ütközött.

Csak a szerencsének köszönhető, hogy korábban nem volt még akár tömegbaleset is – állítja Nemes. A szakszervezeti vezető az elmúlt hónapokban többször is kifogásolta, hogy a tulajdonosi jogokat gyakorló Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egyeztetés nélkül a sofőrökre hárította saját kötelezettségeiből a jegyárusítást és jegyellenőrzést is úgy, hogy a végrehajtást az ígéretek ellenére sem szabályozták egyértelműen. A szakszervezet a napokban újra számon kérte az egyértelmű utasítást a BKK illetékesén, aki mindössze annyit válaszolt, hogy „erre nincs kapacitás”.  Nemes a pökhendi kijelentést végtelenül felelőtlennek és felháborítónak tartja.

Most három baleset történt egyetlen napon, de senki nem garantálhatja, hogy nem lesz legközelebb tömegbaleset egy kimerült járművezető hibájából. A sofőröknek ugyanis nemcsak háromféle feladatot kell egyszerre ellátniuk, de a korábbi pénzükért sokkal többet kell dolgozniuk, mert az új munka törvénykönyve (Mt.) lehetővé teszi, hogy ne fizessék ki nekik a munkaközi szünetet. Az így kieső pénzt valahol be kell hozniuk.

Az EKSZ korábban bejelentette, speciális forgalomlassító demonstrációra készül. Utasként egyszerre többen szállnak fel a buszra úgy, hogy mindegyikük a sofőrnél vesz jegyet nagyobb címlettel – hogy vissza kelljen adni -, és még számlát is kérnek a vásárlásról.  Már egy ilyen akció is lebéníthat egy belvárosi vonalat, mert míg az egyik buszon kiszolgálják őket, a másik már a megállóban fog állni, s előbb utóbb „beáll” a közlekedés – állítja Nemes. Mindez arra jó, hogy még hangsúlyosabban felhívják a figyelmet a buszsofőrök problémájára – magyarázza.  A szakszervezet a további balesetek megelőzése érdekében felgyorsítja a figyelemfelkeltő akció előkészületeit, s a tervezettnél korábbra időzíti. A dátumot a napokban, egyeztetés után hozzák nyilvánosságra.

 

Author: Dolgozók Lapja

Share This Post On
468 ad
Google+